Internationale Star Klasse & vragen

IMG_6394Het afgelopen weekend mocht ik vreemd gaan van mijzelve. Enno belde of ik een dagje in kon vallen bij het ONK in de FD want zijn vaste bemanning van de afgelopen 15 jaar had een trouwpartij. Na wat omzetten moest dat lukken en ik zag er naar uit om eens te kijken wat er van de oude glorie over was gebleven. Fysiek zou het wel eens een probleem kunnen worden dus flink met dochterlief de Nike App uitgeprobeerd: crunches, dead lifts en zo meer. Ik begon dus al met spierpijn voor ik een boot had gezien.

Als startend bestuur was ik nieuwsgierig hoe deze voormalige Olympische klasse er tegenwoordig voor stond:

  • Het verraste me om 27 inschrijvers te zien, uit vier landen. Velen kende ik nog uit het verleden. Er is weinig verjonging te bespeuren maar wanneer hebben we met de Star 27 boten voor een NK op het water gehad? De Districts van 2013 was het record.
  • Iedere avond was er wat te doen: met 60 man eten in het zaaltje achter Brakenboer. We kregen een bijzondere maaltijd voorgeschoteld: pasta met rode saus, patat en salade. Alles op 1 bord ja. Maar uiterst gezellig en druk. Dag 2 een BBQ. Velen blijven slapen en hebben een camper. Niet mijn favoriete manier van overnachten maar zeker gezellig. Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat het buiten de wedstrijden gezelliger wordt?
  • Veel wedstrijden in NL zijn -net als bij ons- matig bezocht maar de meesten varen wel Internationaal. Een flinke delegatie had zelfs in Australië het WK gevaren. Containers worden centraal geregeld. De wedstrijden in Duitsland net over de grens worden beschouwd als deel van de Nederlandse wedstrijdkalender. In Duitsland zijn de velden aanzienlijk groter. Juist de mogelijkheid om internationaal te varen maakt het voor velen aantrekkelijk om niet in een zestien kwadraat te stappen. Moeten wij dit ook niet meer benadrukken aan toekomstige zeilers?
  • De wedstrijden waren erg kort en 3 op een dag: 9 in drie dagen met 2x aftrek. Daarnaast waren ze ook vlak onder de wal waardoor je na vier en een half uur weer uitgeput op de kant staat (met bijzondere winddraaiingen bij de bovenboei). Moeten wij ze ook korter maken?
  • Na de wedstrijd kwamen mensen elkaar nun excuses aanbieden voor overtredingen die ze gemaakt hadden (en ze hadden hun penalty op het water genomen). Zou dat niet prettig zijn?

Kortom, leerzaam en prettig te constateren dat Enno de vaart nog erg goed in zijn bootje heeft. Ben ik zowaar weer part-time Nederlands Kampioen.